Běhotoulání
knihy o běhání
Přeskočit na obsah

Chladová terapie

Libor Matuš – Covid a fenomén Wim Hof, dva velké spouštěče otužovací horečky u nás. Hned se také na pultech knihkupectví vyrojilo několik knih o otužování. Instagram zaplnily fotky otužilců, jak vysekávají díru do ledu na rybníce nebo jak se noří do nádrží na zahradách. Je to ale takhle správně? Jít hned do rybníka nebo stačí jen klasická sprcha? Není to až moc velký šok pro tělo? Jak se správně otužovat? Jen samé otázky.

kniha chladová terapie

Wim Hof na to moc odpovědí ve své knize ale nedal. Prostě led, zima, mráz a dýchání a to funguje. Ukazuje to hlavně na svém příběhu. Ale stačí to běžnému čtenáři, který se chce začít otužovat, aby podchytil všechny nuance okolo otužování a zdraví?

A zde jsem rád, že se mi dostala do ruky nová kniha od českých autorů Libora Mattuše a Veroniky Allister, kteří se na otužování dívají jako na součást určitého většího celku, který nazývají chladová terapie. Chladová terapie není žádná léčebná procedura, jak by slovo terapie mohlo naznačovat. Autoři v sousloví chladová terapie vidí: “název pro systematické a rozumně dávkované vystavování se chladu.” A taková je i jejich kniha. Systematická, velmi rozumně a logicky sestavená, plná chladu, otužování a zdraví. A také mnoha a mnoha příběhů s tím vším spojených.

V podtitulu knihy se uvádí, že jde o komplexního průvodce. Já bych v souvislosti s tím, že se jedná tištěnou knihu spíše řekl, že jde o komplexní učebnici. Průvodce, i když podrobného, bych si představil ve stručnějším vydání. Libor s Veronikou v knize rozloží postupy otužování, chlad a jeho přínosy, ale i negativa, na zdraví, na prvočinitele, na jednotlivé krystalky ledu.

Chcete se začít otužovat? Dozvíte se jak. Přijde vám ponor do zamrzlého rybníka jako velký extrém? Žádný problém, je zde několik dalších způsobů, jak začít účinně pracovat s chladem. Dechová cvičení? Ano, jsou tam. Přínosy chladu a otužování pro zdraví? Jasně, máte je mít. Vše je vysvětleno dost do podrobna.

Jan Allister a Libor Mattuš; Foto: Adéla Merklová

Ale nebojte, žádná nuda to není, je to celé napsáno velmi čtivě. Přidané vlastní příběhy autorů a zkušenosti jejich klientů s chladem a otužováním, jsou kořením, které celkově dochucuje učebnici na čtivou a zajímavou knihu.

Obsah knihy Chladová terapie

Kniha je rozdělena do jedenácti kapitol a ty jsou seřazené do tří částí:

  1. Člověk a chlad
  2. Přínosy vystavování chladu
  3. Chladová terapie a otužování – praxe

Nejde o román se zápletkou, tak mohu v klidu prozradit, že v první části je zodpovězena otázka Proč? A navíc jsou přidány osobní příběhy obou autorů knihy. Ve druhé části je to podrobná odpověď na Co? Co nám to přinese? A třetí část dává odpověď na Jak?

Víte, co je to ledové mýdlo? Třetí část, kapitola osm Formy chladové terapie, tam hledejte odpověď. A najdete tam další deset způsobů, jak na sebe nechat chlad působit, jak se otužovat. Ve třetí části také najdete dechová cvičení nebo různá mentální cvičení spojená chladovou terapií. Ano, je to opravdu velmi podrobné.

Chcete se začít otužovat? Chcete využít účinků chladu pro vaše zdravý na maximum? Hledáte odpovědi na vaše otázky v této mrazivé oblasti? Myslím, že na většinu vaši otázek v knize Chladová terapie najdete odpovědi.

Stručně o autorech knihy

Zde si dovolím využít citace z jejich webu codeoflife.cz, webu o biohackingu.

Ing. Veronika Allister, M. A.

Veronika vystudovala behaviorální a experimentální ekonomii ve Skotsku. Díky tomuto oboru se dostala k neuroekonomii. Fascinuje ji člověk, věda, technologie a moudrost starodávných kultur. V rámci biohackingu se primárně specializuje na spánek.

Bc. Libor Mattuš

Libor je certifikovaný neuro-jazykový kouč, trenér silového a kondičního cvičení, instruktor a milovník bojových systémů, se kterými má 18leté zkušenosti. V rámci biohackingu se věnuje primárně dechu a chladové terapii.

Autorem výše uvedené recenze je Michal Kudrna. Michal je neúnavný propagátor zejména trailového běhu a zdravého životního stylu vůbec. Více si od něj můžeš přečíst na jeho blogu o sportu, běhání a fitness vůbec s názvem SportiGo. Pokud to vidíš stejně, doporučuji se vydat na jeho další blog Zlatá stezka, kde připravil několik tras o různé obtížnosti napříč Českým rájem. Nepřekvapí, že právě zde Michal uspořádal první sraz běžeckých nadšenců z Twitteru – twirun2022


Hodnocení:


Ukázka z knihy:

Otužování (působení chladu na organismu) nám pomáhá spalovat lépe kalorie, a tím snižovat hladinu krevního cukru a potencionálně spalovat uložený tuk. Dává nám více energie, a tím máme více chuti a možností sportovat a pohybovat se. Vytváří s pohybem a vyváženou stravou pozitivní uzavřený kruh správné výživy těla, spalování kalorií, úbytku tuku a aktivace svalové hmoty. To vše je spojeno s hormonální rovnováhou, kterou tento kruh podporuje. Ta působí preventivně proti kardiovaskulárním onemocněním a depresím. 

Trojice pohyb – vyvážená strava – chladová terapie je jedním z nejlepších přátel našeho životního stylu. (strana 54) 

Chladová terapie není závod, jde nám o vybudování pozitivního zvyku (ledové sprchy např. ráno), který nás bude provázet nejen měsíce, ale roky a desetiletí. 

Bohužel vlivem různých internetových výzev chladových influencerů (“20 dní ledové sprchy každý den”) se stalo, že mnozí z nás zkoušeli celotělovou studenou sprchu v době, kdy na ni nebyli úplně připraveni. Dvacet dní se ve sprše křečkovat a napínat svaly není to, co po chladové terapii chceme.  

Tímto postupem si dobře neuděláme. V první řadě chceme klid a užít si to. Své tělo potřebujeme mít v chladu pod kontrolou. Pokud dlouhou dobu zrychleně dýcháme (ať už ve sprše, nebo v ledovém bazénu) nebo příliš napínáme svaly (ve snaze se zahřát nebo necítit zimu), postupujeme moc rychle a děláme kroky, na které ještě nejsme připraveni. … 

… Nebojte se, nic vám pomalejším a pozvolným způsobem neuteče. (strana 202-203) 


Informace o knize:

VydavatelstvíBizBooks / Albatrosmedia
Rok vydání2021
Počet stran280
JazykČesky

Anotace:

Mrazem prověřený průvodce pro všechny, kdo se chtějí ponořit do tajů otužování

Toto je česká kniha od českých autorů, jedna z prvních svého druhu. Staví na dlouholeté zkušenosti s využíváním chladu jako nástroje a komunikace s ním, jako s učitelem. Knížka je o otužování a chladu – o jednom z nejblahodárnějších přátel našeho těla a mysli. Chlad je tu s námi, lidmi (homo sapiens) odpradávna. A díky tomu jsme si na chlad skvěle zvykli. Často si stačí dovolit v hlavě, aby se naše tělo přizpůsobilo a dovolit chladu, aby nám pomohl v nás budovat “nejlepší verzi sebe sama”.

Hledáte motivaci, jak začít s otužováním? Hledáte své otužovací “proč”? Chcete slyšet příběhy dobrodružství? Zajímá vás, jaké to je stoupat v kraťasech v zimě na nejvyšší horu Sněžku nebo plavat desítky metrů pod tlustou vrstvou ledu? Nebo chcete zjistit, jak se otužovat postupně? Kromě motivace vám také ukážeme konkrétní možnosti, jak se otužovat doma – abyste nemuseli za otužováním ven, pokud nechcete, ale mohli si ho užít v bezpečí domova. Pojďte se s námi vydat na objevnou cestu. Cestu nejen po zamrzlých planinách, ale hlavně cestu poznání sebe sama.


Líbila se ti uvedená recenze? Podpoř třeba tu další částkou 25 Kč. Pokud ti nefunguje QR kód pro platbu, bližší info najdeš v kategorii Podpora. Děkuji.