Přeskočit na obsah

slovensky

Slovensky bezecky klenot kniha recenze

Slovenský bežecký klenot

Miroslav Hazucha – „V Českých Budějovicích by chtěl žít každý…“  prohlašuje Karel Infeld Prácheňský ve hře Záskok českého génia Járy Cimrmana. Slovy klasika lze říci, že takto zpracovanou publikaci o historii svého závodu, by chtěl mít každý jeho organizátor. Národní běh Devín – Bratislava je nejstarším atletickým závodem na Slovensku. V roce 2021 oslavil 100 let, a to byla skvělá příležitost trochu bilancovat a vzpomínat. Do takřka detektivní práce se pustil na popud Slovenského atletického zväzu… Číst dále »Slovenský bežecký klenot

najstarší v európe

Najstarší v Európe 1924 – 2004

Miroslav Hazucha – Černobílé fotky běžců, nejstarší v Evropě a rok 1924 jsou dostatečné indicie na to, aby čtenář odhalil o čem bude tato publikace. Správně! Kniha je opravdu o historii košického maratonu. Přesto nabízí mnohem více, než by se dalo čekat. A nic na tom nemění fakt, že se již dávno nepíše rok 2004. To nejdůležitější se totiž událo v minulosti. A minulost jak víme je (většinou) neměnná. Autorem publikace je sportovní novinář a… Číst dále »Najstarší v Európe 1924 – 2004

maraton chuana zabalu

Maratón Juana Zabalu

Dušan Šimko – Nejstarší evropský maraton se v Košicích pořádá již od roku 1924. Za celou dobu se neběželo pouze dvakrát, a to v letech 1938 a 1940. Pokud se nestane nic neočekávaného, bude se v roce 2023 běžet již stý ročník maratonu. O historii maratonu toho bylo spoustu napsáno i řečeno. Za zmínku stojí určitě kniha Život ako maratón (2021) od dlouholetého ředitele závodu, Braňo Koniara. Nechme stranou historii, rekordy, zážitky a pojďme se… Číst dále »Maratón Juana Zabalu

od antilopy po zatopka

Od Antilopy po Zátopka

Peter Kováč – “Peter Kováč je majstrom republiky v behu na 1500 metrov, čo z neho robí atletického suveréna. Lenže rovnako suverénne ako svojim nohám vládne aj jazyku: jeho kniha o behaní je napísaná s ľahkosťou zrelého autora, ktorý dokáže vlastné pútavé zážitky prepojiť s teóriou do harmonického a príjemne čítavého celku.” Tohle a ještě něco navíc napsal o knize Od Antilopy po Zátopka Martin M. Šimečka. Běžec, novinář a kolega, který se s Peterem… Číst dále »Od Antilopy po Zátopka

kniha slovensky feidippides

Slovenský Feidippides

Milan Furín, Miroslav Hazucha – Nemít knihu Slovenský Feidippides v ruce, nevěřím, že existuje. Neseženeš ji v kamenném obchodě ani na všemocném internetu. A ani tam se o ní takřka nedozvíš. Dokonalá ukázka “podpultového zboží”. Pojmu, který je z doby o které Milan Furín vypráví svůj běžecký příběh. Jak jsem se ke knize tedy dostal? Díky facebookovému příspěvku Tomáše Ruska, legendy českého ultraběhu, který odkazoval na společnou fotografii s Milanem v této knize. Kniha vznikla… Číst dále »Slovenský Feidippides

beh ta zmeni kniha recenze

Beh ťa zmení

Angelika Kutišová – Běh tě změní. Konstatování, s kterým drtivá většina těch, kteří to myslí s běháním vážně, musí souhlasit. Změnu vnímáme každý trochu jinak, ale je tam. Jak tohle ale vysvětlit člověku, který s běháním teprve začíná? Odpověď by měla poskytnout tato kniha. Angelika je běžkyně, přesto to není autorka, která by vyprávěla svůj příběh změny. Běhat začala tak nějak nenápadně a proměnu postupem času pozorovala sama na sobě. Chtěla vědět co je za… Číst dále »Beh ťa zmení

dejiny behania kniha gotaas thor

Dejiny behania

Thor Gotaas – Dejiny behania – Feidippidés, Paavo Nurmi, Emil Zátopek, Roger Banister, Abebe Bikila, Haile Gebrselassie… jména velkých běžců, které znají nejen ti, kteří propadli kouzlu běhání. Jsou to osobnosti, kteří se svým výkonem dostali za hranice tohoto sportu. Byla by však škoda zapomenout na ostatní “bezejmenné” běžce, kteří se svým příběhem rovněž zapsali do běžeckých dějin. “Ti, kdo si nepamatují minulost, jsou odsouzeni k tomu ji opakovat” řekl údajně španělsko-americký filozof George Santayana.… Číst dále »Dejiny behania

o com sniva raketovy pes

O čom sníva raketový pes

Júlia Batmendijnová – Sedám do auta a pouštím si další díl podcastu od hiking.sk. Poprvé tak slyším tohle jméno. Jméno je to krásné, ale s příjmením je to horší (tak jako u mě). Tohle si prostě nezapamatuji. Na co však nezapomenu je příběh, který Julka odvyprávěla. Nezůstalo však jen u vyprávění. O svých zážitcích napsala taky knihu. Tuto knihu. Cesta hrdinov SNP startuje. Co je cesta hrdinov SNP? O zážitcích? O jakých zážitcích? Název knihy příliš… Číst dále »O čom sníva raketový pes

Ako som prekonal sam seba

Ako som prekonal sám seba

Štefan Karak – Ako som prekonal sám seba – Někde jsem slyšel, jak lidé říkají (nebo jsem to byl já sám?), že “na tohle” jsem už moc starej… S tím jsem měl začít dříve… Teď už je fakt pozdě… Přesvědčíme sami sebe, že tomu tak opravdu je. No a potom je tady Štefan Karak, který nám ukáže, že opak je pravdou. S běháním totiž začal až ve svých 55 letech. A když už se do… Číst dále »Ako som prekonal sám seba

telo ve 21. storoci

Telo v 21. storočí

Michal Červený, Milan Sedliak – Stále máme apetit pračlověka, který sežral to, co viděl. A dobře udělal. Nevěděl, kdy bude mít další příležitost. Jak se však s tímto dědictvím poprat dnes, ve 21. století? V době, kdy drtivá většina z nás žije v přebytku? Návod se pokouší přinést v knize “Telo v 21. storočí” specialista na výživu doc. Mgr. Milan Sedliak, PhD., kterého zpovídá sportovní novinář Denníku N, Michal Červený. “Doma ma čaká chladnička so solídnymi… Číst dále »Telo v 21. storočí