Běhotoulání
knihy o běhání
Přeskočit na obsah

Maratonské hledání pravdy

Pavel Novák – Stojím na letišti Francisco Sá Carneiro v portugalském Portu a čekám na metro, které nás odveze do centra města. Do odjezdu zbývá asi dvacet minut, a tak mrknu na mail. Píše Pavel Kosař, jednatel společnosti UP Media & Production, s.r.o., která vydává běžecký časopis RUN. Email se však netýká časopisu, ale knihy Maratonské hledání pravdy, která vyjde za dva týdny. Praxe tak bude předcházet teorii. Už za dva dny budu mít totiž možnost si prožít svůj maraton a hledání jeho pravdy. Článek ze závodu se jmenuje příznačně – Trápení na maratonu v Portu.

Není tedy divu, že o maratonu jsem nechtěl hodně dlouho slyšet. Trvalo to skoro dva měsíce, než jsem vzal do ruky tuto knihu od Pavla Nováka. Odrazoval mě trochu i název samotný. Bude to další z “líbivých” knih typově o tom “Jak uběhnout maraton za sto dní”? nebo “Jak dát maraton pod čtyři hodiny”?

Pavel Novák a maraton

Přiznám na rovinu, že jméno Pavel Novák mě ve spojení s maratonem nic neříkalo. Nečetl jsem ani medailonek na přebalu knihy. Pustil jsem se tak rovnou do neznáma. Stačilo si přečíst úvod a první dvě kapitoly s názvem “Vnímám, tedy jsem” a “Talent jako stav mysli” a bylo jasné, že se nebude jednat o další “plochou” knihu, která v podstatě nemá co říci.

Bylo zřejmé, že tohle nebude pouze o tréninkovém plánu nebo o tom jak být dobrým běžcem, ale spíše o hledání sebe sama, o hledání vize a své cesty životem. Duchovní rozměr člověka dostává v začátku knihy daleko více prostoru než ten fyzický.

Musím říci, že ještě před pár lety bych knihu v této fázi odložil a skončila by nedočtená. Jaká duše nebo mysl? Co to jsou za blbosti… Něco takového by mě tehdy prolétlo hlavou. Do hry by mě ale vrátila kapitola třetí – Moje cesta. Pokud jsi stejně nedočkavý, zkus to dotáhnout alespoň sem. Jak je z názvu kapitoly patrné, tady se teprve neznalý čtenář dozví něco o autorovi samotném.

Pavel Novák maraton
Pavel Novák

Pavel je “bývalý” vynikající maratonec s osobákem 2:17:11 hod. Tohoto výborného času dosáhl při plném zaměstnání s 12 hod. směnami a kolotočem ranní/noční směna. Od roku 1994 pak působí jako trenér vytrvalostního běhu. Rukama mu prošly takové jména jako Ondřej Velička (vicemistr Evropy v běhu na 24 hodin), Kateřina Kašparová (2. místo Spartathlon) nebo Daniel Orálek. Přečteme si nejen o úspěších autora, ale také o ztrátě motivace a o tom, jak z toho ven. Od této chvíle se kniha stává přece jen více osobnější či důvěryhodnější. S chutí jsem tak pokračoval dále.

Další kapitoly mají název “Cesta běžeckého začátečníka” a “V čem a kde trénovat” Nejsou to slova pro člověka, který uvažuje jestli se z chůze konečně rozběhnout, spíše slova určena pro “začátečníka v tréninkovém režimu”. Běžíme knihou dál. Představeny jsou různé tréninkové systémy a také to jak přistoupit ke tvorbě tréninkového plánu (co to je Intenzivní vytrvalost, Stupňovaný běh, Silová vytrvalost,…) a také to, jak si poradit s tréninkem při práci na směny.

Testování vytrvalostních sportovců

Desátá kapitola se věnuje různým možnostem testování vytrvalostních sportovců. Přečteš si o spiroergometrii, laktátové křivce, Moxy vyšetření či o metodě mySASY. Na co si dát pozor při jednotlivých vyšetřeních a jak s výsledky pracovat. Přes to všechno vědecké měření upozorňuje autor na nutnost vnímání svého těla. Kdo jiný by ho měl znát lépe, než právě ty? Shrnout to lze názvem kapitoly 12 “Zdraví začíná v myšlenkách

Kniha nemůže minout problematiku výživy. Možná budeš překvapen/a, nedočteš se tady o fanatickém postoji autora k tomu či onomu jídlu. Opět je nutno potřeba vyjít sám ze sebe. Máš chuť na “nezdravé” jídlo? Dej si ho. Lépe, než se potom sžírat myšlenkami, že jsi nemohl. Pavel mě začal být hodně sympatický 🙂

Regenerace a suplementace, Rozcvičení a vycvičení jsou názvy dalších kapitol jejichž obsah je zřejmý z názvu. Shrnutí? Ano, je to potřeba. Jak naladit sportovní formu, tipy pro den D či správná taktika jsou další témata, kterým se kniha nevyhýbá. I takové “drobnosti” jsou potřeba. Alespoň pro výkonnostní běžce.

Maraton a co dál?

Kniha však nekončí uběhnutým maratonem. Co dělat po maratonu a co hlavně dělat, když se nedaří? Jak zvládnout strach a pochybnosti? Pomůže běh jako forma meditace? I zde přináší autor svůj pohled a hlavně zkušenost. Zkušenost nejen běžce, ale i trenéra. Jedna z posledních kapitol je věnována Ultramaratonu, resp. nejznámějšímu svěřenci, Ondrovi Veličkovi. Co stálo za jeho úspěchem?

Pro koho je kniha určena

Uvažuješ o tom, že by jsi chtěl/a začít běhat? Super nápad, jdi do toho! Obuj nějaké tenisky, obleč tričko a vyběhni. Běhej! To je oč tu běží. Čti až pokud ti zbydou síly a hlavně chuť. Pokud zjistíš, že by tě běh mohl naplňovat či potřebuješ vstupenku k lednici, zkus do začátku jinou knihu než tuto. Doporučil bych Ti třeba Škorpilovu školu běhu. Ze začátku zažiješ obrovské pokroky. Poběžíš rychleji a dál, a to než doběhneš na pomyslnou křižovatku. Zde bude jen na Tobě, jestli se vydáš cestou běhů na “vyčištění” hlavy v pomalém tempu nebo budeš chtít dosáhnout svého maxima a třeba i soupeřit s ostatními. V tom druhém případě bude tato kniha přesně pro Tebe.

Cílem autora Ti nebylo vnutit jeho pravdu (nejen o maratonu), ale spíše Tě přimět k tomu, aby jsi si pravdu o tom, co sport znamená či může znamenat pro Tebe našel sám. Kniha Ti ukáže směr, ale na cestu se musíš vydat sám. Budu držet palce, aby na konci bylo to, co hledáš.


Hodnocení:


Ukázka z knihy:

Podívejte se na nejlepší sportovce světa v jakémkoliv odvětví. Většina z nich připomíná hravé děti. A právě to jejich hravé já jim dává nekonečné množství možností toho, co mohou ve sportu dokázat. Díky němu riskují, padají a následně zase vstávají. Po pádu si ale v sobě netvoří žádné přehrady, nevzdávají to, ale znovu se pouštějí do toho samého boje a klidně riskují ještě více. A pokud si zvládnou netvořit žádná omezení, mohou mířit hodně vysoko, protože není nic, co by je mohlo zastavit.

Dám ruku do ohně za to, že mnozí z nich neměli ve chvíli narození o moc větší talent než vy. Rozdíl je v tom, že oni ho svým nastavením zdokonalovali, zatímco vy jste ho možná v sobě postupně utlumovali. Zkušeností, které vás k tomu vedly, mohla být celá řada. Možná jste jako děti často prohrávali, a to vás dovedlo k závěru, že ve sportu nikdy nebudete dobří. Možná jste si ve škole při tělocviku neskutečně protrpěli patnáctistovku, a to ve vás probudilo přesvědčení, že běh není pro vás. Obrovskou roli hraje také výchova v rodinách, která často jde proti zdravému sebevědomí a vnitřní svobodě. Všechny negativní myšlenky a emoce se zapisovaly do vašeho nitra a vaše tělo na ně reagovalo. Důvod vašeho trápení při patnáctistovce přitom vůbec nemusel být v míře talentu. Nejspíš jste na takový typ zátěže nebyli připraveni, pravděpodobně jste byli i špatně rozcvičeni a začátek jste běželi příliš rychle, jenže špatné pocity zůstaly a vědomí, že běh není váš šálek kávy, také.

Pokud tedy jdete do tréninku, nikdy si netvořte strop, Zároveň ale není vhodné definovat ani „dno”, tedy svůj výchozí stav, to, jak na tom jste, než zahájíte přípravu. Můžete přemýšlet nad svými plány a cíli, ale bude velmi uvolňující, pokud si přitom ponecháte všechny možnosti otevřené. Jděte za svým cílem s otevřenou myslí.


Informace o knize:

VydavatelstvíUP Media & Production
Rok vydání2021
Počet stran207
JazykČesky

Anotace:

Kniha o běhání od Pavla Nováka, kterou stojí za to číst. Autorské dílo, ke kterému se budeš opakovaně vracet v různých fázích svého běžeckého života.

Bude tvým průvodcem v přípravě na kratší i delší vytrvalostní distance a přidává rady i pro úplné běžecké začátečníky. Představí ti různé tréninkové systémy, naučí tě, jak si sestavovat vlastní tréninkové plány, jak trénink řídit, jak jíst, jak regenerovat a takticky zvládnout vlastní závod. A také ti ukáže, jak vnímat běh, aby přestal být pouhou zábavou či „potravou pro ego“, ale aby byl tvým pomocníkem na cestě k lepší verzi sebe samého. více v popisu produktu níže.


Líbila se ti uvedená recenze? Podpoř třeba tu další částkou 25 Kč. Pokud ti nefunguje QR kód pro platbu, bližší info najdeš v kategorii Podpora. Děkuji.