Běhotoulání
knihy o běhání
Přeskočit na obsah

112 běžeckých tipů

Eda Kožušník a spol.- Pokud právě začínáš s běháním a hledáš informace o tom jak to dělat správně, narazíš nejspíše na dvě jména. Miloš Škorpil a Eda Kožušník. Oba běžci dlouhých tratí nejdou přehlédnout ve svém neúnavném až misionářském úsilí přesvědčit ostatní, že běh je to pravé pro jejich tělo i duši. Subjektivně nutno říci, že Edově sloganu Prostě běž! prostě nelze utéct. Doběhne tě ať už se pohybuješ v off-line či on-line světě.

běh a bežecké tipy

Po příručce právě s tímto chytlavým sloganem vydal tým Eda Kožušník a Eva Podroužek Fryšarová svoji další publikaci. Ta by měla běžce přesvědčit o tom, že běh je opravdu pro každého. Jak už název napovídá, nebude se jednat o žádný dlouhý román na zimní večery. 112 běžeckých tipů je vlastně 112 jasných otázek a odpovědí, které tě o běhání můžou napadnout.

No a proč právě 112? Odpověď jsem v knize nenašel, ale první co přijde na mysl je evropské číslo tísňového volání. V případě nouze tak na čísle 112 dostaneš potřebnou pomoc. Tuto pomoc ti obrazně nabízí i autoři. Začni běhat a zdravé tělo i duše tě prostě nemůže minout. Tuto paralelu tak možná také cíleně podpořil kmotr knihy a lékař Jan Pirk, který je špičkou v oboru kardiochirurgie a také velmi dobrý běžec. Doporučit lze jeho knižní bilancování životem Srdcař v cílové rovince.

Zpět ale k této knize. 112 otázek je poměrně hodně. Autoři je tak rozdělili do čtyř tematických kapitol. Tu první “Rady a tipy o běhání” napsala Eva Podroužek Fryšarová. Pokud ti nebudou stačit informace v knize, mrkni na její web zabehu.cz, kde se dozvíš určitě více. Druhou kapitolou je “Rady a tipy o zdraví“, kterou zpracovala fyzioterapeutka Eva Latislavová. “Rady a tipy o výživě” přináší Kateřina Lála, která vystudovala obor Analýza potravin na VŠCHT a své zkušenosti tak přetavila do praxe i jako atletka a reprezentantka ČR. Poslední kapitolou plnou rad je potom “Rady a tipy o cvičení” v podání Terezy Bartošové – osobní trenérky, cvičitelky jógy a fitness instruktorky.

Eva Podroužek Fryšarová

Rozdělení na kapitoly a jednotlivé otázky působí velmi čtivě. Nemusíš tak číst knížku od začátku do konce, ale můžeš si vybírat dle toho co tě právě zajímá či trápí. Skvělým nápadem bylo také doplnit některé otázky o anketní hlasování čtenářů z blogu Prostě běž! Nedostáváš tak odpověď pouze od autorů, ale od všech 891 běžců, kteří hlasovali. Těšit se tak můžeš na výsledky anket jako: Používáš energetické gely? Kolik jednotek alkoholu vypiješ? Věnuješ se regeneraci? Zažil jsi někdy zažívací potíže?….a spousty jiných.

Ukázka z knihy 112 Běžeckých tipů

Osobně nejsem velkým příznivcem podobně laděných knih jako je tato. Mám pocit, že kdybych se jako neběžec začetl do otázek a odpovědí, nikdy bych se nerozběhl. Jak se správně obléct, co a kdy jíst a nejíst, kdy a jak se protahovat, v jakých botách běhat,… Ne, tohle by mě opravdu z gauče nezvedlo. Tolik věcí co musím udělat správně, abych mohl vyběhnout. Brrrrrr.

Tato kniha jde však i na podobně laděné lidi jako já poměrně chytře. Přináší totiž deset běžeckých příběhů, které napsal sám život. Příběhy o tom, jak se on či ona dostali z mnohdy jateční váhy a osobní nenaplněnosti do nového života. Příběhy o tom, že Edův projekt “Rozběhni se z chůze za 28 dnů” opravdu funguje. A tohle je to, co může motivovat právě Tebe.

Doporučuji tedy začíst číst knihu těmito příběhy. Jsou silně motivační a vypráví je lidé jako jsi právě Ty. Svoji zpověď zde napsala třeba i spoluautorka knihy Eva Fryšarová, ale také naše nejlepší současná běžkyně na maratonskou vzdálenost Marcela Joglová. I ona musela jednou začít od první pětky…

Eda Kožušník

Eda motivuje hlavně začátečníky, a právě pro ty je tato kniha určena. Upřímně ji vnímám zatím jako nejlepší knihu do začátku, kterou jsem o běhání četl. Pokud u běhání vydržíš a budeš se chtít dozvědět více, doporučím knihu od již zmíněného Miloše Škorpila s názvem Škorpilova škola běhu. No a pokud ti bude časem i půlmaraton málo, sáhni po knize Pavla Nováka – Maratonské hledání pravdy.

+

Přehledně a čtivě napsaná knížka o tom jak začít (a vydržet) běhat. Jasné otázky a jasné odpovědi, které jsou rozděleny do čtyř hlavních kapitol. Nedílnou součástí jsou potom příběhy obyčejných běžců, které Eda motivoval k aktivnímu pohybu. Jsou důkazem, že to opravdu jde.

Nevím jestli bych začal běhat, pokud by si nejdříve o tom jen četl. Měl bych totiž dojem, že těch věcí co musím dobře udělat je tolik, že se mě to prostě nemůže povést. Doporučuji tedy číst až “po běhu”.


Hodnocení:


Ukázka z knihy:

Běhat přes špičku, či přes patu?

Dva nesmiřitelné tábory. Pravda je doslova někde uprostřed. Běh přes špičku je pružný, podporuje správný náklon těla, ale přetěžuje achilovku a lýtko. Při delším běhu hrozí vyšší riziko křečí do lýtek a stehenních svalů, zejména na zadní straně stehna. Tento styl došlapu vyžaduje dobrou péči o nohy — uvolňování chodidel, masáž a protahování lýtek a achilovek. Namáhané svaly nohou ocení slanou či magnesiovou koupel.

 Běh přes patu bych řadila až ke škodlivému běhu. Na patu můžeš dopadnout, jen když noha dopadá před těžiště, čímž se v běhu brzdíš. Dupnutí na patu bývá razantní, i když máš dobře tlumivé boty. Náraz přejde jako vlna do kříže, případně až do krční páteře. Patní kost je nepružná, celá klenba nohy je pak tuhá. Jedním z průvodních jevů bývá bolest bérců, protože přitažení špičky přetěžuje svaly na jejich přední straně. K úpravě často stačí zkrátit krok a zvětšit náklon těla, změnit těžiště.

Optimální dopad je na malíkovou stranu přední části chodidla a následným přenosem na celé chodidlo. Změnit došlap ze špičky na celé chodidlo ale není nijak snadné. Zkus si na to více myslet a pohyb si uvědomovat.


Informace o knize:

VydavatelstvíProstě Běž! s.r.o.
Rok vydání2022
Počet stran136
JazykČesky

Anotace:

Jak začít běhat a hlavně jak u běhání vydržet. 28 rad k běhání + 28 rad ke stravě + 28 zdravotních rad + 28 cviků. Celkem 112 rad + zajímavé příběhy, které tě budou motivovat.  

Běhání je pro člověka nejpřirozenějším pohybem. Kdo s běháním koketuje, brzy ovšem zjistí, že to není jen o tom, vyběhnout. V hlavách běžců a běžkyň se rojí tolik otázek! Jak se obléknout? Kolikrát týdně ideálně běhat? Jak při běhu dýchat? A co dělat, když mě bolí kolena? Proč je žádoucí cvičit? A jak posílit zadek? Můžu běhat nalačno? A proč všichni běžci milují těstoviny?

Nejen na to jsme se s celým týmem zkušených odborníků – Evou Latislavovu, Katkou Lála a Terezou Bartošovou – snažili najít odpovědi. Běh, zdraví, cvičení a výživa. Čtyři oblasti, čtyřikrát osmadvacet otázek a odpovědí. Moc bychom si přáli, abys tu i ty našel rozřešení tvého problému, tak aby se ti běhalo s radostí, efektivně a hlavně zdravě.

Běh mění životy. Běh je cesta ke změně. Běh netvaruje jen těla, ale i mysl. Přináší barevné zážitky, ale zejména pevná přátelství. Sbližuje. Běh píše tklivé příběhy. Zase jsme se o tom přesvědčili. Zase jsme si to nechtěli nechat pro sebe. Začti se, dojmi se, inspiruj se!

Prostě běž!


Líbila se ti uvedená recenze? Podpoř třeba tu další částkou 25 Kč. Pokud ti nefunguje QR kód pro platbu, bližší info najdeš v kategorii Podpora. Děkuji.