Přeskočit na obsah

Běh a zdraví

Běhání má pozitivní vliv na naše zdraví. Přesto se drtivá většina běžců potýká s běžeckými zraněními. Jak běhat tak, aby jsme zůstali zdraví? Zdravý běh je základ spokojenosti každého běžce. Jak na to?

co mam ve spizi male

Co mám ve spíži?

Několik měsíců si držím stravovací režim přerušovaného půstu. Postupně jsem si vyzkoušel rytmus 18/6 a 20/4, ale nakonec jsem se ustálil na 16/8. Takže 16 hodin jsem bez jídla a 8 hodin mám na to, aby doplnil potřebné kalorie a živiny. Stravovací okno jsem měl na začátku nastavené od 14 do 18h, postupně jsem ho protáhnul do 20h, protože to více odpovídalo dennímu rytmu rodiny. Znamenalo to, že jsem většinou běhal nalačno a docela v… Číst dále »Co mám ve spíži?

kreatin svaly

Kreatin není jen pro nafukování svalů

Kreatin je výživový doplněk, který je dobře známý v body-building komunitě. Jeho účinky mohou být ale velmi zajímavé i pro jiné sportovce, ale i pro lidi, kteří si chtějí zachovat mozek v dobré kondici. Kreatin je jeden z mála doplňků s prokazatelně pozitivním vlivem na výkon. Je na trhu desítky let, vyrábí se synteticky a je tedy vhodný pro vegany a je považován za látku s vysokou bezpečností.  Naše tělo si umí kreatin vytvářet samo… Číst dále »Kreatin není jen pro nafukování svalů

kdy běhat ráno nebo v noci

Kdy jít běhat? Ráno nebo večer?

Před nedávnem jsem četl v online verzi deníku New York Times článek How to Become a Morning Exercise person, kde se autorka Emma Yasinski zamýšlela nad odpovědí na výše uvedenou otázku. Jako příklad si vzala Dr. Ciarána Friela, který pracuje jako fyziolog. Díky změnám v pracovním životě si musel zvyknout na ranní běhy místo těch večerních. Prošel jsem si úplně stejným “problémem”, takže na otázku Kdy jít běhat? mám co říci 🙂 Skřivan nebo sova?… Číst dále »Kdy jít běhat? Ráno nebo večer?

krevni test 1

IAAF a povolený “doping”

V roce 2019 byla publikovaná studie IAAF, která mimo jiné poukázala na pět doplňků stravy, které mají pozitivní a prokázaný vliv na výkon. Teorii nechme stranou, selským rozumem je jasné, že tohle bude fungovat úplně stejně jako prášky na hubnutí. Vliv mají, ale je potřeba splnit požadavky, které nejsou mnozí schopni akceptovat. Tyto pilulky jsou tak jen “třešinkou” na dortu a tím pomyslným jemným doladěním výkonu. Používat tedy doplňky stravy pro zvýšení výkonu? A jaké… Číst dále »IAAF a povolený “doping”

jak na ultra

Jak na Ultra běh?

Když vám přestanou stačit běžné běžecké vzdálenosti a maraton se vám zdá málo, můžete zkusit ultra maratony. Technicky jde o jakýkoliv běh delší než 42 km a jako první vhodná trať se může nabízet 50km. Běhají se ale závody v různých délkách a vybrat si můžete ze vzdáleností mezi 50 a 250 km. Jak na takové dobrodružství natrénovat? Zkusím předat pár základních tipů a osobních doporučení. Samozřejmě existují vyjímky a jsou běžci, kteří nikdy neběželi… Číst dále »Jak na Ultra běh?

horcik

Všechny hořčíky si (ne)jsou rovny

Magnésko je součástí doplňkové sady nejednoho vytrvalce, ale je dobré rozlišovat jednotlivé druhy magnezia, které na trhu běžně najdete. Jejich využití a kvalita se mohou docela výrazně lišit. Magnézium malát Užívat ráno a v dopoledních hodinách pro jeho energizující účinek. Jde o kombinací kyseliny jablečné s hořčíkem. Kyselina jablečná, která se přirozeně nachází v ovoci (pomeranče, jablka), zvyšuje vstřebatelnost hořčíku. Malát hořečnatý nabízí oproti ostatním hořečnatým solím jako jsou např. citrát hořečnatý vyšší poměr elementárního hořčíku… Číst dále »Všechny hořčíky si (ne)jsou rovny

cirkadiální rytmus

Světlo a cirkadiánní rytmus

Člověk ovládl světlo a díky tomu, si doma nebo v práci můžeme cvaknutím vypínače vytvořit denní světlo v jakoukoliv dobu. Dává nám to pocit, že můžeme přesně určit čas, kdy budeme pracovat, jíst, odpočívat a spát. Jenže naše tělo má úplně jiný názor. Ať chceme nebo ne, naše tělo má vlastní vnitřní hodiny a ta jsou velmi dobré v odměřování cyklického rytmu s trváním jedné periody přibližně 24h.  Narušený cirkadiánní rytmus Pokud celý systém funguje správně, dokáže… Číst dále »Světlo a cirkadiánní rytmus

přejídání pocit sytosti leptin

Leptin – Hormon sytosti

Jak to, že někdo “jí jak chce” a je štíhlý a někdo jiný “jí jak chce” a má nadváhu? A podotýkám, důležité je to slovo CHCE. Protože, co to znamená? Tím se standardně myslí, že člověk jí, dokud má hlad. A co znamená to, že člověk má/nemá hlad? To už je stav, který má nějakou biologickou podstatu. Skládá se z mnoha signálů, které jsou integrovány v mozku, konkrétně v hypothalamu. A o jednom z těch velmi významných signálů… Číst dále »Leptin – Hormon sytosti

krevni test 1

Krevní testy – co a jak si nechat změřit

Než začnete cokoliv měnit ve své stravě a životním stylu s vidinou zlepšení výkonu, zdraví a dlouhověkosti, je dobré vědět, jaký je váš aktuální stav. K jeho zjištění mohou sloužit krevní testy, ale tady je taky potřeba dobře vědět, co si nechat testovat a jak. Dobrý návod dává Simon Hill a celý dokument můžete najít tady. Stručný přehled: Vitamin B12 Krevní testy obvykle testují pouze B12 v séru a to může být zavádějící, protože tento typ testů není schopný rozlišit… Číst dále »Krevní testy – co a jak si nechat změřit

creatine formula structure 1

Doplňky stravy pro sportující vege

Když se v podcastu sejdou legendy jako je Rich Roll a Simon Hill, je jasné, že to bude nabušené informacemi a praktickými tipy. Rich a Simon jsou vegani a hlavně sportovci tělem i duší. Simon napsal knížku Proof is in the Plants a dlouhodobě se věnuje výživě, doplňkům a vztahu k výkonu a zdraví. Rich je autor knížky Hledání ultra, aktivní sportovec a popularizátor veganství. Doplňky stravy – čím začít? Seznam doplňků, které Simon doporučuje (nejen) pro sportující vegetariany a vegany. Creatine Zvyšuje zásoby… Číst dále »Doplňky stravy pro sportující vege